h1

våga vägra vågen

maj 4, 2011

Jag fattar inte riktigt det där med Hämnd…

Måste den verkligen firas?

”I mourn the loss of thousands of precious lives, but I will not rejoice in the the death of one, not even an enemy. Returning hate for hate multiplies hate, adding deeper darkness to a night already devoid of stars. Darkness cannot drive out darkness: only light can do that. Hate cannot drive out hate: only love can do that.”

Martin Luther King

(Eller också var det nån annan som sa det. Eller sa nåt annat. Eller menade så här. Eller nåt. Det spelar ingen roll vem som sa det  förresten. Jag håller med iallafall och låter orden flyga vidare :-). Det känns bra att det är fler som instämmer!  )

6 kommentarer

  1. Nej, jag tycker inte att det ska firas!
    Jag tycker hela den grejen är väldigt obehaglig, inte bara í detta fall. Fantastiskt fint citat av Martin Luther King. Kram!


    • Jag använder ju helst mina egna citat, så att jag vet att dom håller ;-)…men det var ju fint sagt iallafall. Jag har märkt att dom flesta citat och kloka ord tyvärr är ganska tomma. Eller fastnar inte. Teflon liksom. Och bara ord. Fast dom här orden borde finnas och sitta fast i allas huvud. Ju!


  2. Hej Cyndi
    Tänk om alla kunde ta till sig det citatet.
    Nisse


    • Hej Nisse. Det är för stort glapp mellan sagda klokheter och gjorda klokheter. Men visst hoppas man att folk orkar tänka lite själva också…
      Cyndi


  3. Är det skillnad mellan lynchmobbar och demokratiska länder som dödar sina fiender utan åtal, rättegång och dom? Jag tvivlar.

    Ha det gott! 🙂


    • Svårt det där. Men det känns som att vi bor i en lite småläskig sandlåda. Ibland är det inte dom konstigaste ungarna dom som slåss. Det är dom som hejar på…
      Ha det gott Vildhund och fortsätt med dina fina bilder 🙂



Kommentera

