h1

om cyndi

april 30, 2013

Jag hittade den här frågelistan hos en av mina favoritförfattare,

snodde den och skrev nya svar.

Så varsågoda.

Här är lite om mig.

 

 

1.Hur gammal är du?
45.

2. Hur gammal känner du dig?
25 eller 90. Lite olika 😉

3. Vad har du gjort idag?
Jobbat. Varit arg på trädfällare som fällde en stor tall med fågelholk i och en massa andra träd.

4. Vilken film såg du senast?
Searching for sugarman. Eller var det En oväntad vänskap…?

5. Vem ringde du senast?
Någon av mina söner.

6. Är du besatt av någonting?
Nja. Det varierar i så fall. Inga seriösa besattheter.

7. Är du rädd för blod?
Nej.

8. Beskriv platsen du befinner dig på just nu.
Arbetsrum med blå väggar. Många böcker.  Tittar ut på mossmatta och två kaniner och en rymdraket (studsmatta). Saknar träden som fälldes på förmiddagen för nu ser jag rakt in till ett grannhus som jag knappt har sett förut. Fick nästan lust att flytta.

9. Kan du nämna fem statsministrar under 1900-talet?
Jag skulle säkert komma på några om jag hade lust, men varför skulle jag? Jag vet vem som är statsminister nu.

10. Googlade du för att få fram svaret på föregående fråga?
Nej.

11. Vilken färg är dominerande i din garderob?
Blå och svart.

12. När vaknade du idag?
Typ halv sex. Klockan hade inte ens ringt. Ljust och fågelkvittrigt var det. Därför kommer jag att bli trött klockan åtta ikväll.

13. Vilken är din favorithögtid?
17 mai hos mormor i Norge. Börjar redan klockan sju med kanonskott och konjak klockan åtta och sen är det intensivt firande några timmar på förmiddagen. Sen är det över. Perfekt. Och man behöver bara lite fint väder och några flaggor att vifta med.

14. Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu?
I den lilla byn vid havet som jag alltid längtar till. Men då måste min familj vara med annars blir det ensamt. Annars är jag ganska nöjd med att vara här. Orkar inte packa och resa just nu.

15. Nämn en plats i världen som du besökt och aldrig vill återvända till.
Det där med aldrig kan ändras, så det får vara oskrivet. Men jag vet många platser som jag VILL återvända till!

16. Hur vill du tillbringa din pension?
Med vandringskängorna på och ryggsäck på ryggen vandrande mellan skotska byar med min man. Paus på en pub ibland. Jag hoppas att vi orkar gå upp på några berg också.

17. Vad lyssnar du på just nu?
Tystnaden. Efter alla motorsågsljud och maskiner som härjade på förmiddagen är det skönt med nästan ljudfritt. Jag tror det blir lite musik i köket sen. Bruce Guthro kanske eller hobbitmusik.

18. Har du någon gång brutit ett ben?
Ja.

19. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kyl?
Ost, te, mjölk, knäckebröd och choklad.

20. Vem är din favoritkändis?
Öh. Nä. Vet inte. Jag har inga idoler precis men kan inspireras av många.

21. Vad är du på för humör just nu?
Har varit sur men det gick över när motorsågsligan försvann. Nu är jag nöjd med dagens arbete och lite småtrött. Funderar på hur den här blåsiga och kalla valborgsaftonen ska firas. Det blir nog bara lite halvambitiöst.

22. Vilka världsdelar har du varit i?
Europa och Nordamerika. Varför ska man jaga världsdelar undrar jag?

23. Snarkar du?
Tror det.

24. Vilka yrken har du provat på?
Järnvägsstationsstädare, fönsterputsare, stugstädare, diskare, glassförsäljare, badvakt, liftskötare, tågvärd, journalist, restaurangbiträde, översättare… säkert nåt mer också.

25. Hur går du helst klädd?
Olika. Är svag för långkalsonger. Så jag köpte ett par riktigt, riktigt fina norskvantemönstrade blå med matchande underställströja. Pyjamasbyxor gillar jag också.

26. Vilket stjärntecken är du född i?
Kräftan.

27. Vilket är ditt favoritgodis?
Choklad och salta saker.

28. Vad sa du senast?
”Ta en macka så länge. Vi ska äta nåt sen.”

29. Vilket var ditt bästa ämne i skolan?
Bild och svenska. Det är fortfarande mina bästa ämnen J

30. Vad har du på dig just nu?
Svarta byxor och svart tröja och rosa tjockstrumpor. Det är kallt idag.

31. Vilken är din favoritaffär?
Naturkompaniet och Nilssons ost.

32. Vad har du för storlek i kläder?
38.

33. Vad har du i dina fickor?
Hårsnoddar för det mesta. Just nu ingenting.

34. Vad köpte du senast?
Böcker.

35. Hur många gånger har du flyttat?
Inte så många. Kan tänka mig att flytta igen.

36. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka saker skulle du ta med?
Ääääsch. Det där kommer jag att ändra innan jag har skrivit klart. Jag tar med en påse räkor, lite vin och några glas. Nån som ska med?

37. Är du morgon- eller kvällsmänniska?
Morgon. Men jag vill helst sova nio timmar först. Och jag måste ha två koppar te innan jag kan prata.

38. Senaste filmen du såg på bio?
The Hobbit. Två gånger.

39. Har du blivit sydd någon gång?
Ja. Både långt upp, långt ner och mittemellan.

40. Har du någon gång badat naken utomhus?
Ja.

41. Vad åt du till frukost?
Havregrynsgröt.

42. Hur såg ditt liv ut för 10 år sen?
Minns inte. Jag var så trött då. Men jag tittade på bilder från 2003 i går kväll. Barnen hade i alla fall kul då J

43. Har du någon gång åkt dit för fortkörning?
Nej. Hur skulle jag kunna göra det 😉

44. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig?

Det var säkert F.  

45. Var lägger du din mobiltelefon när du sover?
I arbetsrummet. Om inte barnen sover hos nån kompis. Då har jag den på bordet bredvid sängen. Mobiltelefoner i sängen är väl inge bra?!

46. Vad var det senaste du åt?
Lunch. Resten av gårdagens risröra med räkor. Försöker äta lite halvveggo. Fisk och skaldjur men inte kött. Igår tänkte jag ta en bit korv för det såg så gott ut.

47. Vem är världens vackraste kvinna?
Mormor. För hon är den äldsta kvinna jag känner, snart 94.  Såklart måste hon vara finast då eftersom man blir finare med åren.

48. Är du blyg?
Nej. Har varit. Men jag kan fortfarande känna mig dum ibland.

49. Vilken var den senaste konserten du var på?
Runrig tror jag.

50. Vad heter du i andra namn?
Kristin.

51. Har du varit med om en bilolycka?

Nej.

 

52. Har du något bevarat inom dig som ingen annan vet?
Ja.

53. Vilken är den roligaste träningsformen?
Snabb promenad och sedan egenkomponerad ensamträning till musik. Jag brukar köra gummisnoddträning för armar och axlar. Sist spelade jag Scorpions ”Another piece of meat” och körde järnet!

54. Har du några husdjur?
I eget hus på tomten bor två kaniner, tofflorna/tanterna. I grannens hus bor Wilmakatten men hon vill gärna bo här också.

55. Vill du gifta dig?
Ja. Såklart. Det är ju snart 20 år sen sist. Får man ta samma?

56. Var växte dina föräldrar upp?
På Stabekk och i Hofors.

57. Har du någon gång ringt polisen?
Ja.

58. Har du svenskt ursprung?
Nä. Halvnorsk, lite finsk och säkert lite annat också. Precis som de flesta andra.

59. Har du, eller haft, något smeknamn?
Ja. Nita. Och så Cyndi förstås. Det namnet har jag gett mig själv. Det var när jag började skriva i bloggform för snart sju år sedan. Jag ville ha musik med i varje inlägg. I första inlägget blev det Cyndi Lauper. Tyvärr finns dom gamla blogginläggen inte kvar.

60. Vilka är dina största svagheter?
Kanske är det en svaghet att jag är superkänslig. Men det är en styrka också tycker jag. Jag blir ganska lätt stressad också och har inte världens bästa tålamod. Fast det är bättre att fokusera på sina styrkor. Jag är ungefär tusen gånger starkare nu än för tio år sen. I armarna också 😉

 

Var rädda om igelkottarna, ungdomarna och öronen ikväll!

 

CYNDI

9 kommentarer

  1. Kul att läsa om dig. De stora dragen stämmer väl med den bild jag redan fått. Det är förstås så att även om man inte direkt ”dagboksbloggar” så skymtar konturen av människan mellan raderna. Ju längre någon följer bloggen, desto skarpare blir bilden av bloggaren. Pixel läggs liksom till pixel. Och vi har ju följt varandra ett tag, Om jag skulle svara på samma frågor tror jag inte du heller skulle bli särskilt överraskad. Vi får väl se, det kanske jag gör om andan faller på. (Lustigt uttryck förresten, ”andan faller på”. Det borde gå att skruva till i lämpligt sammanhang. Ska ha det i åtanke. 😉 )

    Du sköna maj välkommen! Visst då? 🙂


    • Jomen visst är maj välkommen. Helst ljusgrön och finvarm. Sen blir det övergrönt och förvarmt.
      Andan faller på…är ju kul. Men ÅTANKE Jernis!!! Åtanke liksom.
      Vilket ord.
      Det måste vi göra nåt med.
      Skjuta upp det?
      Sjunga det?
      Måla det blått?


      • Javisst, det måste vi! Andan damp nästan genast rätt ner i kobben och blev ett litet inlägg när jag fick åtanke i åtanke, så nu har jag gjort mitt. 😉 Nu får du måla det blått, tycker jag! 🙂


  2. Hej Cyndie, ojoj nu är du nästan obducerad hela du skratt men du låter som en trevlig person känner dig som en trevlig bloggvänskap och de tpassar mig . En dek bra åsikter framkom med samt natiurmänniska och vandra,,,ja tack underbart ha det så bra och hoppas du får detlite varmare med sol här och + 8 just nu kram på dig.


    • Obducerad?! Du är rolig du Filifjonkan. Ja bloggvänskap är fin vänskap. Otvungen och precis så vänskapsaktigt som man vill ha den. Kram på dig. Jag skickar lite tid om du behöver. Jag hittade en hel påse 😉


  3. Hej Cyndi. Tack! Vad trevligt att du berättar så mycket om dig.
    Nisse 🙂


    • Hej Nisse. Ja, jag tänkte det kunde vara roligt för mej att få veta lite om mej själv så jag fyllde i den stulna frågelistan. Nu vet jag massor 🙂


    • Jag gillade din kommentar.


  4. […] resonemang kan få dig på rätt spår: Ordet åtanke var nyss på tapeten. I just det här fallet utgörs tapeten av Cyndis blogg, rikligt dekorerad med hennes fina små målningar med kluriga […]



Kommentera

