h1

Whiskymåne

oktober 5, 2015

Måndag igen.

Jag gillar måndagar.

img046

Speciellt förra måndagen.

Inte för att det var nåt fel på den här.

Men den förra var liksom mycket längre.

Jag vaknade redan strax före fyra.

Gick ut i köket och satte på tevatten.

Satte mig i kökssoffan och tittade ut. Föreställningen hade börjat och jag drog täcket omkring mig.

Varmt och skönt.

Men där öppnades dörren och där kom Mittemotgranne H och hennes kompis ut 🙂

Med kamerastativ och allt.

Ja…då måste ju jag också gå ut 🙂

På med jacka och gummistövlar. Hej hej!

”Jag förstod väl att du var vaken”, sa H. Inte förvånad alls. Såklart man har klockan på 03.50 liksom. Det är fullt normalt här i Blåbärsskogen.

Sen kom Wilmakatt tassande. Hon brukar vara med på våra spaningar efter ISS och stjärnfall och allmänt rymdskrotande. En mycket väluppfostrad katt.

Så lösgjorde sig en skugga från 12:anhuset och R kom gående i sina bästa mysbrallor och sandaler. Glad över att fler var ute och kikade.

Sen fylldes skaran på med resten av familjen (utom stora M som var sjuk men som tittade ut genom fönstret) och resten av Mittemotfamiljen. Ut kom även solstolar, ett litet bord och en bricka med te. Totalt elva människor och en katt och två kaniner var ute och spanade.

R drog vitsar och visade bilder från helgens fisketur. H försökte ta bilder. Vi andra huttrade lite och värmde oss med te samtidigt som vi tittade uppåt på en helt fantastisk stjärnhimmel

OCH den stora fina whiskymånen.

Fullmåne och total månförmörkelse.

Samtidigt liksom. Vilken grej!

Och solljuset gjorde månen vackert whiskyfärgad.

Blodmåne sa en del.

Lät tråkigt tyckte vi och döpte om den till Bästa Sortens Whiskymåne.

Vid femtiden önskade vi varandra en fortsatt bra måndag och gick in för att äta frukost/sova/jobba/kolla på tv/dricka kaffe.

En mycket bra början på veckan.

Idag var det en halv måne som blinkade till mig när jag hämtade tidning.

Silverfärgad mot Busblå bakgrund.

Fin den också.

CYNDI

4 kommentarer

  1. Fin berättelse! Den borde du göra en bilderbok av, för vuxna. 🙂
    Kommer av någon anledning att tänka på Stings låt Moon over Bourbon street.


    • Ja tänk om jag ändå hade lite mer tid Jernis. Då skulle jag göra många bilderböcker. För både små och stora 🙂


  2. Urax väckte mig tio över fyra. Perfekt. Vilken jycke! När vi gick och la oss var månen mörkröd, nästan rostbrun med en ljus skära i nederkant. Snyggt. Synd att det var för tidigt för en whisky… 🙂


  3. Bra Urax 🙂
    Och whiskyn kan man ju ta nån stjärnfull kväll 🙂



Kommentera

